سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیمه و ترانزیت کالا با کانتینر

بیمه حمل و نقل چیست؟

این روزها که بازار بیمه حمل و نقل بین المللی داغ شده، افرادی که حمل و نقل بار انجام می دهند، این حق را دارند که با خیال راحت کالا و بار خود را حمل و نقل کنند و در صورت بروز حادثه و اتفاق ناگوار و پیش بینی نشده، خسارت وارد شده را جبران شود. بیمه حمل و نقل کالا یا بیمه باربری، قدیمی ترین بیمه در عرصه بازرگانی است. به همین منظور، بیمه حمل و نقل کالا و بار، بیمه ای است که به واسطه آن، بیمه گر هزینه ای بابت حق بیمه از فردی که قصد دارد کالایی را حمل و نقل کند، دریافت می کند و در مقابل متعهد می شود که درصورت وقوع خطرهایی که در قرارداد بیمه ذکر شده است، زیان وارد شده به کالا را جبران کند. این نوع بیمه، در اکثر کشورهای دنیا قوانین و مقررات یکسانی دارد و میتوان به راحتی با سایر کشورها ارتباط برقرار کرد و هماهنگی های لازم در این مسئله را انجام داد.

بیمه حمل و نقل

چه کسانی نیاز به پوشش بیمه باربری دارند؟

افرادی که میخواهند کالایی جابجا کنند، یا واردکنندگان و صادرکنندگان کالا، همچنین شرکت حمل و نقل بین المللی و داخلی و شرکت های بازرگانی و توزیع کنندگان کالا افرادی هستند که می توانند از این بیمه استفاده کنند و مجموعه و کالای خود را تحت پوشش بیمه باربری قرار دهند.

انواع بیمه نامه باربری

بیمه باربری نیز مانند سایر بیمه ها، انواع مختلفی دارد که هر کدام از انواع آن برای موارد خاصی استفاده می شود و بیمه گزار از بهره و مزیت به خصوصی برخوردار میشود.

تعرفه حمل بار با کانتینر

امروزه شرکت های حمل و نقل بین المللی زیادی در زمینه حمل بار به کشورهای خارجی فعالیت می کنند و موجب رونق صادرات کالا در ایران می شوند. یکی از سوالاتی که برای اکثر تولیدکنندگان پیش میآید این است که هزینه حمل بار چگونه حساب می شود معمولا نرخ حمل بار با کانتینر بر اساس وزن و حجم کالا (Weight/Measurement) تعیین میشود. در این مقاله قصد داریم به چگونگی محاسبه تعرفه حمل بار با کانتینر بپردازیم و عوامل تاثیرگذار بر آن را بیان کنیم.

حمل بار با کانتینر

نحوه محاسبه هزینه حمل بار با کانتینر

برای محاسبه قیمت دو عامل وزن و حجم را اندازهگیری میکنند و هر کدام بیشتر باشد، ملاک تعیین نرخ بار قرار میگیرد. در محاسبات هر یک تن یا هزار کیلو را برابر یک مترمکعب در نظر میگیرند.به عنوان مثال، جعبه لوازمی وزن 1000 کیلو و حجم 750 متر مکعب دارد، در این جا باید وزن، ملاک تعیین قیمت قرار گیرد، زیرا در این صورت کرایه بیشتری به دست می آید.حال اگر وزن جعبه لوازم 1500 کیلوگرم (1.5 تن) و حجم آن 3.2 مترمکعب باشد، باید ملاک هزینه بار، حجم در نظر گرفته شود.در اتحادیه این اصناف جدولهایی وجود دارد که بر اساس انواع یا طبقات کالا دستهبندی شده است و هر طبقه دارای شماره مخصوص به خود است که می توان برای تعیین دقیق قیمت به این جدولها مراجعه کرد.

عوامل تاثیرگذار روی قیمت حمل بار با کانتینر

یکی از اصول قیمتگذاری در حمل و نقل این است که نرخ بر اساس ارزش کالا تعیین شود، یعنی هر اندازه ارزش کالا بیشتر باشد، به همان نسبت نرخ نیز بیشتر میشود. البته برای کالا یک نرخ حداقلی وجود دارد که صرف نظر از وزن بار دریافت میشود و برای هیچ باری کمتر از این مقدار، بارنامهای صادر نخواهد شد.

معرفی کارت بازرگانی و نحوه دریافت آن

هر شخص حقیقی یا حقوقی که بخواهد اقدام به صادرات کالا و واردات کالا کند، طبق قوانین کشور نیاز به مجوزی دارد که به آن کارت بازرگانی گفته میشود. بر این اساس، تنها افراد یا سازمانهایی که دارای کارت بازرگانی هستند، میتوانند نسبت به صدور یا ورود کالا به کشور اقدام کنند و تجارت کالا برای همه تجار امکانپذیر نیست.

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی یا مجوز صدور و ورود کالا این امکان را به بازرگان میدهد که به طور قانونی اقدام به تجارت از مرزهای کشور کند. کارت بازرگانی توسط اتاقهای بازرگانی در سراسر ایران صادر شده و به تأیید سازمان صنعت، معدن و تجارت میرسد و پس از تأییدیه دارای اعتبار میباشد. کارت بازرگانی دو نوع است، کارت بازرگانی حقیقی و کارت بازرگانی حقوقی. کارت بازرگانی حقیقی به اشخاصی که هویت آنها محرز شده، اختصاص مییابد وکارت بازرگانی حقوقی به شرکتها تعلق میگیرد. لازم به ذکر است که کارت بازرگانی حقوقی به نام مدیر مسئول شرکت صادر میشود و در صورتی که مدیر عامل فوت شود و یا تغییر کند، کارت بازرگانی غیرفعال شده و باید نسبت به صدور کارت بازرگانی جدید اقدامات لازم به عمل بیاید.

کارت بازرگانی چه کاربردی دارد؟

کارت بازرگانی دارندة آن را به صادرات و واردات کالاهای غیرممنوعه از مرزهای کشور مجاز میکند. دارندة کارت بازرگانی میتواند نسبت به ثبت سفارش، ترخیص کالا از گمرک، واردات از مناطق آزاد، صادرات کالاهای مجاز و حق العمل کاری گمرک اقدام کند. همچنین کارت بازرگانی مزایای جانبی دیگری نیز برای بازرگانان دارند. بازرگانی که موفق به دریافت کارت بازرگانی شده است، زین پس تاجر به حساب میآید و میتواند از مزایا و ویژگیهایی که به تجار اختصاص دارد استفاده کند، به عنوان مثال، میتواند برای سفر به کشورهای مختلف درخواست ویزای تجاری دهد. همچنین، دارندة کارت بازرگانی میتواند در اتاق بازرگانی عضو شود و از مزایای عضویت در اتاق بازرگانی استفاده کند. همچنین بازرگانان دارای این کارت میتوانند برای انتخاب نام و علائم تجاری شرکت خود از علائم لاتین و غیرفارسی استفاده کنند.

کارت بازرگانی

انواع کارت بازرگانی

همانطور که پیشتر گفتیم، کارت بازرگانی به دو نوع حقیقی و حقوقی تقسیم میشود. اما علاوه بر این، کارت بازرگانی با توجه به نوع امکاناتی که به بازرگانان ارائه میدهد به چهار دسته تقسیم میشود: کارت بازرگانی تجاری: این کارت امکان تجارت در تمام زمینههای واردات و صادرات را برای دارندة آن فراهم میکند. بازرگان دارای کارت بازرگانی تجاری میتواند نسبت به سفارش، ترخیص کالا، صادرات و واردات کالاهای مجاز و حقالعمل کاری گمرک اقدام کند. کارت بازرگانی موردی: کارت موردی به صورت موردی صادر میشود و متعلق به آن دسته از افراد و شرکتهایی الست که تنها برای یک بار درخواست ترخیص کالای خود را دارند. کارت بازرگانی خدماتی: برای شرکتها و اشخاص حقوقی که در زمینه خدماتی مجوز دارند، این کارت تنها امکان فعالیت در زمینه خدمات را برای آنها فراهم میکند. به این معنا که آنها تنها میتوانند در زمینه فعالیت خود اقدام به صادرات و واردات کنند. کارت بازرگانی تولیدی صنعتی: برای آن دسته از شرکتها و اشخاص حقوقی که در زمینه فعالیت تولیدی مجوز کسب و سرمایهگذاری دارند، کارت بازرگانی تولیدی صنعتی امکان واردات و صادرات تجهیزات مرتبط با تولید آنها را برایشان فراهم میکند.