سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه محاسبه بیمه حمل و نقل

حمل و نقل بین‌المللی چیست؟

به هرگونه نقل و انتقال کالا یا مسافر حمل و نقل می‌گویند. حال اگر این نقل و انتقال بین دو کشور صورت گیرد، به آن حمل و نقل بین‌المللی گویند. حمل و نقل می‌تواند به شکل حمل هوایی بار، دریایی و یا حمل و نقل زمینی باشد. انتخاب نوع حمل و نقل به جنس کالایی که قرار است حمل شود و مسافت بین دو کشور و الزام تجاری بستگی دارد. از آن‌جا که حمل و نقل بین‌المللی کالا هزینة زیادی را به تجارت شما تحمیل می‌کند، پس لازم است که در انتخاب نوع حمل و نقل بین‌المللی مورد نیاز برای تجارت خود دقت کنید. یک انتخاب نادرست می‌تواند هزینه‌های زیادی را به تجارت شما تحمیل کند.

ترانزیت کالا

انواع حمل و نقل بین‌المللی

حمل و نقل بین‌المللی از راه دریا، راه‌آهن، جاده و هوا امکان ‌پذیر است. انتخاب هرکدام از روش‌های گفته شده ارتباط مستقیم با نوع کالا، زمان لازم، هزینه و شرایط نقل و انتقال دارد. به عنوان مثال شرکت حمل و نقل بین‌المللی ایران اروپا از هر چهار روش برای جابه‌جایی بار بین ایران و اروپا استفاده می‌کند. حال اگر کالای جابه‌جا شونده مانند کالاهای خوراکی فاسد شونده باشند، باید در کم‌ ترین زمان ممکن به کشور مقصد منتقل شوند. در این مورد، فاکتور زمان اصلی‌ترین فاکتور در انتخاب نوع حمل و نقل است. در موارد دیگری ممکن است قرارداد تجاری بین دو کشور و خطرات احتمالی حمل و نقل، فاکتورهای مؤثر در تعیین نوع حمل و نقل باشند. به عنوان مثال کالایی که در حمل و نقل دریایی ممکن است با خطر آب‌خوردگی و خراب‌شدگی مواجه شود بهتر است با حمل و نقل جاده‌ای، راه‌آهن و یا هوایی منتقل شود.

شرکت حمل و نقل بین‌المللی چیست؟

به شرکت‌های که وظیفه حمل و نقل بین‌المللی کالا را به عهده می‌گیرند، شرکت حمل و نقل بین‌المللی گفته می‌شود. این شرکت‌ها غالباً دو نوع فعالیت را انجام می‌دهند؛ فعالیت فورواردی و فعالیت کریری. اگر شرکت حمل و نقل تنها به انجام یکی از این دو نوع فعالیت بپردازد، ممکن است به آن شرکت کریر یا شرکت فورواردر هم گفته شود. اما در بسیاری از موارد شرکت حمل و نقل بین‌المللی هر دو وظیفه را به صورت تؤامان انجام می‌دهد. فعالیت فورواردی شامل کلیه فعالیت‌های است که هماهنگ‌کننده حمل بار بین‌المللی یه یکی از روش‌های موجود باربری هوایی، زمینی، دریایی و ریلی است. این شرکت‌ها قراردادهای لازم برای حمل بار را با شرکت‌ حمل‌ بار می‌بندند، مجوزها و بارنامه‌ها را صادر می‌کنند و ترتیب حمل کالا به روش انتخابی صاحب کالا را می‌دهند. اما شرکت کریری همانطور که از نام آن پیداست به شرکت حمل بار گفته می‌شود. (کریر در زبان انگلیسی به معنای حمل‌کننده است.) این شرکت‌ها صفر تا صد فرآیند حمل بار را به عهده می‌گیرند. به عنوان مثال راه‌نامه‌های لازم را صادر می‌کنند، مسیرهای حمل بار را مشخص کرده و اسناد لازم برای ارائه به گمرکات و مرزهای بین‌راه را فراهم می‌کنند و به طور کلی کالا را از جایی که تحویل می‌گیرند به مقصدی که باید تحویل دهند، می‌رسانند. شرکت‌ حمل بار ممکن است از وسایل نقلیة خود شرکت برای حمل و نقل استفاده کند و یا با شرکت‌های ارائه دهنده وسایل نقلیه قرارداد ببندد.

بیمه حمل و نقل

واردات کالا و صادرات کالا در بازار به سادگی انجام نمی‏شود. خطراتی ممکن است سلامت کالا را به خطر بیندازند، بنابراین واردکننده یا صادرکننده باید کالا را برای مقابله با آن‌ها بیمه کنند. به همین علت، بیمه حمل و نقل بین المللی در نظر‌ گرفته شده است. بیمه باربری بین المللی بر 3 نوع مختلف است که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم. • بیمه باربری مخصوص کالاهای وارداتی • بیمه باربری مخصوص کالاهای صادراتی • بیمه باربری مخصوص ترانزیت یا حمل و نقل در مقایسه با بیمه‌های دیگر، نمی‏توان متفاوت بودن بیمه باربری بین المللی را نادیده ‌گرفت. بد نیست بدانید بیمه‌گذار باید روی اطلاعات کامل از این بیمه داشته باشد که وجه تفاوت آن با سایر بیمه‌ها است. در ادامه قرار است اطلاعات خوبی پیرامون بیمه‌های باربری بین المللی، نحوه محاسبه آن‌ها و مواردی از ‌این قبیل در اختیار شما قرار دهیم. پس همراه ما باشید.

خدمات شرکت لتکا و دانستنی های حمل و نقل کالا: تنظیم اسناد گمرکی، شرکت حمل و نقل ریلی

نحوه محاسبه بیمه حمل و نقل

قبل از این که درباره نحوه محاسبه بیمه حمل و نقل صحبت کنیم، اول تعریفی کلی از این بیمه در اختیار شما می گذاریم. بیمه حمل و نقل، بیمه ای است که به واسطه آن خسارت های وارد شده بر کالا در حین حمل و نقل از نقطه ای به نقطه دیگر، توسط بیمه گر پرداخت می شود. البته به این شرط که بیمه گذار، حق بیمه خود را مرتب پرداخت کرده و تمامی جوانب را در نظر گرفته باشد. بیمه گر در اصل همان شرکت بیمه و بیمه گذار شخص حقیقی یا حقوقی است که بیمه را از شرکت خریداری می کند. نحوه محاسبه بیمه حمل و نقل، به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله:

  • نوع حمل و نقل که ممکن است زمینی، هوایی و دریایی باشد.
  • ارزش خود کالایی که قرار است حمل و نقل آن از نقطه ای به نقطه دیگر انجام شود.

بیمه کالاهای وارداتی، آنطور که از نام آن مشخص است، به کالاهایی اختصاص پیدا میکند که از کشور مقصد خریداری می شود و قرار است به شیوه های مختلفی وارد خاک کشور مبدا شود.این بیمه در داخل هر کشوری، بیشترین میزان سطح تقاضا را دارد و میتوان به جرات گفت 90% کل بیمه های باربری را به خود اختصاص می دهد. نرخ بیمه کالاهای وارداتی در کشورهای مختلف متفاوت است. همچنین شرکت های بیمه کننده نرخ های مختلفی را برای بیمه کالاهای وارداتی در نظر گرفته اند. عواملی که روی نوسان نرخ بیمه کالاهای وارداتی تاثیر میگذارند، عبارتند از:

  • ارزش خود کالا
  • روش حمل و نقل
  • نوع وسیله نقلیه

هر شرکت حمل و نقل، به شکل متفاوتی هزینه های بیمه را محاسبه می کند و نمیتوان یک فرمول خاص برای آن ارائه کرد.

بیمه باربری

نرخ بیمه کالاهای وارداتی

بیمه کالاهای وارداتی، آن طور که از نام آن مشخص است، به کالاهایی اختصاص پیدا می‏کند که از کشور مقصد خریداری می‌شود و قرار است به شیوه‌های مختلفی وارد خاک کشور مبدا شود. ‌این بیمه در داخل هر کشوری، بیشترین میزان سطح تقاضا را دارد و می‏توان به جرات گفت 90% کل بیمه‌های باربری را به خود اختصاص می‏دهد. نرخ بیمه کالاهای وارداتی در کشورهای مختلف متفاوت است. همچنین شرکت‌های بیمه‌کننده نرخ‌های مختلفی را برای بیمه کالاهای وارداتی در نظر‌ گرفته‏اند. عواملی که روی نوسان نرخ بیمه کالاهای وارداتی تاثیر می‌گذارند، عبارتند از: • ارزش خود کالا • روش حمل و نقل • نوع وسیله نقلیه

نرخ بیمه کالاهای صادراتی

بیمه کالاهای صادراتی، نوع دیگری از بیمه است که خسارت ناشی از گم شدن، دزدیده شدن و از بین رفتن کالاهای صادراتی را پرداخت می‏کند. این بیمه به خاطر تشویق صادرکنندگان داخلی توسط دولت و همچنین حفظ منافع ملی، در اختیار افراد صادرکننده کالا قرار می‏گیرد. بیمه کالاهای صادراتی با بیمه کالاهای وارداتی یکی است. تنها این تفاوت را دارند که در بیمه نامه، مقصد و مبدا جابه‌جا می‏شود. اگر می‏خواهید راجع به نرخ بیمه کالاهای صادراتی اطلاعات کسب کنید، لازم است از شرکت‌های بیمه‌کننده مختلف نرخ بگیرید. چون هر شرکتی، فرمول و نرخ خاصی را برای بیمه کالاها در نظر می‏گیرد.