سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با ترانزیت هوایی در ایران

ترانزیت کالا و مراحل آن

منظور از ترانزیت کالا ، انتقال کالا از مکانی به مکان دیگر است. ترانزیت به دو روش ترانزیت خارجی و داخلی انجام میشود که در این مقاله با انواع ترانزیت و مراحل آن ها آشنا خواهیم شد.

ترانزیت داخلی

اگر کالای وارداتی که با نظارت کامل گمرک، از یک گمرک مرزی داخلی به گمرک دیگری در داخل کشور حمل شود و صاحب کالا آن را در آن جا تحویل بگیرد، ترانزیت داخلی نام دارد. گاهی برای این که کالا در گمرک ورودی مجددا تخلیه و بارگیری نشود، صاحب کالا برای جلوگیری از آسیب دیدن کالای خود ترجیح میدهد حمل کالا تا مقصد انجام شود و بازرسی نهایی نیز در آن جا باشد.

مدارک لازم برای ترانزیت داخلی

برای انجام ترانزیت در کشور باید مدارک زیر را داشته باشید.

  • فاکتور فروش کالا
  • لیست عدل بندی
  • گواهی مبدا
  • پروانه بهره برداری ( برای شرکتهای تولیدی )
  • قبض انبار گمرک
  • ترخیصیه
  • گواهی ثبت سفارش
  • بارنامه

به این نکته توجه کنید در برگه بارنامه باید این متن نوشته شده باشد که این شرکت حمل و نقل مجوز دارد تا ترانزیت داخلی را انجام دهد. پس از دریافت مدارک و اظهارنامه توسط گمرک، کالاها مورد ارزیابی دقیق قرار میگیرند تا از تطابق کالاها با مدارک اطمینان کامل حاصل شود. به عبارت دیگر، کالا باید به گمرک مقصد بدون هر نوع دخل و تصرفی رسانده شود.

ترانزیت کالا

ترانزیت به کشورهای خارج

ترانزیت خارجی کالا با رعایت قوانین به معنای حمل کالایی از کشوری به کشور ثالث است و برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینههای کارهای اداری معمولا کشورهایی که با یکدیگر روابط تجاری زیادی دارند بین خود قراردادها و موافقت نامههایی منعقد میکنند. در بیان ساده تر، منظور از ترانزیت خارجی همان صادرات است. به این معنا که وقتی کشوری احساس میکند تولیدات آن بیش از نیاز کشور است، آن را به سایر کشورها صادر میکند.

معرفی کارت بازرگانی و نحوه دریافت آن

هر شخص حقیقی یا حقوقی که بخواهد اقدام به صادرات کالا و واردات کالا کند، طبق قوانین کشور نیاز به مجوزی دارد که به آن کارت بازرگانی گفته میشود. بر این اساس، تنها افراد یا سازمان هایی که دارای کارت بازرگانی هستند، میتوانند نسبت به صدور یا ورود کالا به کشور اقدام کنند و تجارت کالا برای همه تجار امکانپذیر نیست.

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی یا مجوز صدور و ورود کالا این امکان را به بازرگان میدهد که به طور قانونی اقدام به تجارت از مرزهای کشور کند. کارت بازرگانی توسط اتاقهای بازرگانی در سراسر ایران صادر شده و به تأیید سازمان صنعت، معدن و تجارت میرسد و پس از تأییدیه دارای اعتبار می باشد. کارت بازرگانی دو نوع است، کارت بازرگانی حقیقی و کارت بازرگانی حقوقی. کارت بازرگانی حقیقی به اشخاصی که هویت آنها محرز شده، اختصاص مییابد وکارت بازرگانی حقوقی به شرکتها تعلق میگیرد. لازم به ذکر است که کارت بازرگانی حقوقی به نام مدیر مسئول شرکت صادر میشود و در صورتی که مدیر عامل فوت شود و یا تغییر کند، کارت بازرگانی غیرفعال شده و باید نسبت به صدور کارت بازرگانی جدید اقدامات لازم به عمل بیاید.

کارت بازرگانی چه کاربردی دارد؟

کارت بازرگانی دارندة آن را به صادرات و واردات کالاهای غیرممنوعه از مرزهای کشور مجاز میکند. دارندة کارت بازرگانی میتواند نسبت به ثبت سفارش، ترخیص کالا از گمرک ، واردات از مناطق آزاد، صادرات کالاهای مجاز و حق العمل کاری گمرک اقدام کند. همچنین کارت بازرگانی مزایای جانبی دیگری نیز برای بازرگانان دارند. بازرگانی که موفق به دریافت کارت بازرگانی شده است، زین پس تاجر به حساب میآید و میتواند از مزایا و ویژگی هایی که به تجار اختصاص دارد استفاده کند، به عنوان مثال، میتواند برای سفر به کشورهای مختلف درخواست ویزای تجاری دهد. همچنین، دارندة کارت بازرگانی میتواند در اتاق بازرگانی عضو شود و از مزایای عضویت در اتاق بازرگانی استفاده کند. همچنین بازرگانان دارای این کارت میتوانند برای انتخاب نام و علائم تجاری شرکت خود از علائم لاتین و غیرفارسی استفاده کنند.

کارت بازرگانی

انواع کارت بازرگانی

همانطور که پیشتر گفتیم، کارت بازرگانی به دو نوع حقیقی و حقوقی تقسیم میشود. اما علاوه بر این، کارت بازرگانی با توجه به نوع امکاناتی که به بازرگانان ارائه میدهد به چهار دسته تقسیم میشود: کارت بازرگانی تجاری: این کارت امکان تجارت در تمام زمینههای واردات و صادرات را برای دارندة آن فراهم میکند. بازرگان دارای کارت بازرگانی تجاری میتواند نسبت به سفارش، ترخیص کالا، صادرات و واردات کالاهای مجاز و حقالعمل کاری گمرک اقدام کند. کارت بازرگانی موردی: کارت موردی به صورت موردی صادر میشود و متعلق به آن دسته از افراد و شرکتهایی الست که تنها برای یک بار درخواست ترخیص کالای خود را دارند. کارت بازرگانی خدماتی: برای شرکتها و اشخاص حقوقی که در زمینه خدماتی مجوز دارند، این کارت تنها امکان فعالیت در زمینه خدمات را برای آنها فراهم میکند. به این معنا که آنها تنها میتوانند در زمینه فعالیت خود اقدام به صادرات و واردات کنند. کارت بازرگانی تولیدی صنعتی: برای آن دسته از شرکتها و اشخاص حقوقی که در زمینه فعالیت تولیدی مجوز کسب و سرمایهگذاری دارند، کارت بازرگانی تولیدی صنعتی امکان واردات و صادرات تجهیزات مرتبط با تولید آنها را برایشان فراهم میکند.

پروانه گمرکی چیست؟

واردات و صادرات کالا از مرزهای یک کشور مستلزم رعایت قوانینی است که اداره گمرک ناظر به اجرا درآمدن آن قوانین است. هر کالایی که به کشور وارد میشود، باید توسط اداره گمرک بررسی شده و اجازه ترخیص به آن داده شود. ترخیص کالا از گمرک نیاز به عملیاتی دارد که به آن تشریفات گمرکی گفته میشود. یکی از بخشهای اصلی تشریفات گمرکی صدور پروانه گمرکی است. در این مقاله به معرفی بخشی از تشریفات گمرکی، از جمله پروانه گمرکی و نحوه صدور آن میپردازیم.

تشریفات گمرکی چیست؟

هر واردکنندهای برای خدمات ترخیص کالا از گمرک مراحل مختلفی را باید طی کند. به مجموعه عملیاتی که واردکننده از مرحله ورود به گمرک تا ترخیص کالای خود انجام میدهد، تشریفات گمرکی میگویند. بخشی از این تشریفات عبارتند از : نوشتن اظهارنامه توسط واردکننده، احراز هویت واردکننده، ثبت کالا در گمرک یا قفل شدن کالا در گمرک و دریافت شماره کوتاژ، تعیین ارزیاب و انجام عملیات ارزیابی فیزیکی و کیفی و ارزشی کالا، پرداخت هزینههای مالیاتی و عوارض و دیگر هزینهها، دریافت پروانه گمرکی و....

برخی از خدمات و مقالات لتکا: بیمه حمل و نقل بین المللی، تنظیم اسناد گمرکی، حمل و نقل هوایی، شرکت حمل و نقل ریلی

معرفی پروانه گمرکی

به سند ترخیص کالا از گمرک پروانه یا مجوز گفته میشود. پروانه ترخیص کالا در گمرک دو نوع است:

  • مجوزی که که برای ترخیص کالاهای تجاری صادر میشود.
  • مجوزی که برای ترخیص کالاهای غیرتجاری صادر میشود.

پته گمرکی چیست؟

پروانه گمرکی که برای ترخیص کالاهای غیرتجاری صادر میشود پته نام دارد. برای صدور پته دیگر نیازی به اظهارنامه و کارت بازرگانی نیست. پته گمرکی که با نام پته مسافرتی نیز شناخته میشود، برای ترخیص کالاهای کمارزش و برای افراد عادی و مسافران از گمرک صادر میشود. تنها شرط صدور پته مسافرتی این است که ارزش کالای مورد نظر کمتر از حد معینی باشد. این پته اغلب برای کالای همراه مسافران و کالاهای رسیده بوسیله پست صادر میشود.

پته گمرکی