سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی مشخصات حمل ونقل بین المللی کالا

تاریخچه حمل و نقل هوایی

انتقال چنین محموله هایی از دروازه های حمل و نقل مسافری و تجاری به هر کجا که هواپیماها قادر به پرواز و فرود آمدن باشند، انجام می شود. حمل و نقل هوایی برای اولین بار در سال 1911 برای حمل مرسولات پستی مورد استفاده قرار گرفته است. ویژگی های انتقال سریع السیر حمل و نقل هوایی، آن را به عنوان گزینهء باارزشی برای حمل کردن محموله های حساس نسبت به زمان، به تقریباً هر کجای دنیا، مطرح می نماید. واردات کالا از طریق حمل و نقل هوایی همچنین مزیت داشتن سطح بالایی از امنیت نظیر کنترل فرودگاه بر نقل و انتقالات هوایی که بطور جدی مدیریت می شود را ارائه می دهد.حمل و نقل هوایی به سرعتی بسیار سریع تر از 800 کیلومتر بر ساعت یا 497 مایل بر ساعت، برای حرکت نیازمند است. بر اساس پیش بینی حمل و نقل هوایی جهانی بوئینگ 2010/2022 ، بیان شده است که ترافیک حمل هوایی برای دو دههء آینده تا میزان میانگین سالیانه 5.9% رشد خواهد داشت.

حمل هوایی بار

حمل هوایی بار یکی از امن ترین و سریع ترین راه های ترخیص کالا و صادرات کالا می باشد. حمل هوایی بار، راهی امن و سریع اما پرهزینه است؛ به همین دلیل بیشتر در مورد کالاهای حساس یا گران قیمت به کار گرفته می شود. به عنوان مثال برای واردات یا صادرات طلا و مواد دارویی که هم قیمت بالایی دارند و هم حساس هستند از حمل هوایی بار استفاده می شود؛ همچنین گاهی نیز نیاز هست که یک محموله خیلی سریع به مقصد برسد که در چنین مواقعی حمل هوایی بار بهترین گزینه پیش رو به حساب می رود اما معمولاً برای حمل کالاهایی که از قیمت چندانی برخوردار نیستند یا لازم نیست که سریعاً به بقصد برسند از خطوط حمل و نقل زمینی یا دریایی استفاده می شود چون از نظر اقتصادی به صرفه تر هستند.

حمل هوایی بار

پس طبق آنچه گفته شد حمل هوایی بار ، بهترین گزینه از نظر زمانی و ایمنی است و شاید تنها عیب وارد بر این روش، هزینه بالای آن است که البته این مشکل نیز کمی قابل تعدیل هست.در واقع با توجه به روش های مختلف حمل و بسته بندی کالا، هزینه حمل هوایی بار نیز متفاوت است؛ بنابراین شما به عنوان یک تاجر اگر مایلید که از سیستم حمل و نقل هوایی استفاده کنید می توانید از گمرک مورد نظر بخواهید که کم هزینه ترین روش حمل و بسته بندی کالا را به شما پیشنهاد دهد و سپس با توجه به شرایط خود، میزان بودجه ای که برای حمل کالا در نظر گرفته اید و نوع کالایی که خریده اید؛ مناسب ترین و بهترین روش ممکن را انتخاب کنید.

انواع حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی را میتوان از جنبههای مختلف دسته بندی کرد. به عنوان حمل و نقل هوایی در ایران به دو دسته حمل و نقل داخلی و حمل و نقل خارجی تقسیم میشود. با توجه به این که سیستم حمل و نقل زمینی در ایران بسیار پرکاربردتر از روشهای دیگر انتقال کالا در داخل است، تعداد پروازهای خارجی که برای حمل و نقل کالا انجام میشود بسیار بیشتر از پروازهای داخلی باری است. مثلا آمارها نشان میدهد که در سال 95 حمل و نقل هوایی بین ایران و کشورهای خارجی تقریبا 4 برابر حمل و نقل هوایی در داخل ایران بوده است و 45 هزار تن کالا بین ایران و کشورهای خارجی جا به جا شده است.

موارد موثر بر قیمت حمل و نقل کالا

اگر قصد جا به جایی بار بین ایران و کشورهای دیگر را داشته باشید، احتمالا اصلیترین سوالی که در ذهن شما ایجاد میشود این است که قیمت این نوع حمل و نقل چگونه تامین میشود؟ عوامل زیادی وجود دارند که بر قیمت کالا در حمل و نقل هوایی در ایران اثرگذار هستند. اولین فاکتور مهم بدون شک وزن و اندازه کالای مورد نظر شما است. هر چقدر که کالای شما سنگینتر وزن آن بیشتر است. اگر حجم کالای شما بزرگ باشد، امکان این که حجم در قیمت اثرگذار باشد نیز وجود دارد.

حمل و نقل هوایی کالا

حمل و نقل هوایی محموله های سنگین و بزرگ

اگر وزن آن بیش از 80 کیلوگرم باشد ، یک محموله سنگین در نظر گرفته می شود. اگر ابعاد محموله از ابعاد دریچه بارگیری حمل و نقل هوایی فراتر رود ، در این صورت بزرگ است. حمل و نقل محموله سنگین و سنگین در هواپیماهایی انجام می شود که برای حل چنین مشکلاتی مجهز هستند. در صورت اجازه حمل کالاها ، کالاهای این نوع هم در بسته بندی و هم بدون آن قابل حمل است. محموله های بدون ظروف با داشتن وزن زیاد به پالت های مخصوص حمل می شود که در زیر آن میله های چوبی قرار داده شده تا از فشار بیش از حد بر روی زمین جلوگیری شود. بارهای بزرگ و سنگین باید دقیقاً قبل از زمان توافق شده به محل بارگیری تحویل داده شوند.

محموله های بزرگ با هواپیماهای سنگین حمل و نقل می شوند. محموله های بزرگ ، ارتفاع یا عرض آن از 6.4 متر بیشتر است ، برای حمل و نقل هوایی مجاز نیست. این در شرایطی است که اندازه دریچه بارگیری بزرگترین هواپیمای حمل و نقل آن-124 روسلان 6.4 متر است. حمل و نقل هوایی محموله های بزرگ بیش از حمل و نقل آن توسط سایر وسایل حمل و نقل گران است. اما در عین حال ، تنها حمل و نقل هوایی قادر است سرعت بالایی در تحویل بار را تضمین کند.

مزایای حمل و نقل هوایی در ایران

حمل و نقل مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به برخی از مهمترین این مزایا اشاره خواهیم کرد.

  • سرعت بالا

این نوع حمل و نقل سریعترین حالت حمل و نقل است و بنابراین برای حمل کالا در مسافتهای طولانی و زمان کم مناسب است و بهتر از روشهای دیگر است.

  • خدمات سریع

حمل و نقل هوایی خدمات حمل و نقلی راحت، کارآمد و سریع را ارائه میدهد. عموما فرآیند کلی حمل و نقل هوایی بسیار سریعتر از حمل و نقل دریایی است و علت آن حجم کمتر کالاهای حمل شده در این روش نسبت به سایر روشها است و زمان انتظار برای انجام روادید آن کمتر است.

  • دسترسی آسان

بسیاری از کشورها که با ایران مرز زمینی و دریایی ندارند، فقط از طریق هوا میتوانند به طور مستقیم به ایران کالا ارسال کنند. به همین دلیل حمل و نقل هوایی به عنوان تنها وسیله حمل و نقل در مناطقی در نظر گرفته شده که به راحتی به سایر روشهای حمل و نقل دسترسی ندارند. استفاده از این روش (برخلاف روش حمل و نقل زمینی) هزینه اضافی حمل کالا در کشورهای واسطه را برای شما به همراه نخواهد داشت.

ویژگی حمل هوایی بار

  • حرکت راحت

در این روش حمل و نقل هوایی در ایران هواپیما با هیچ مانع زمینی مانند جنگل و دریا و تصادف روبرو نخواهد شد و از این حیث میتوانید مطمئن باشید که امنیت کالاهای شما حفظ خواهد شد.

  • امنیت

همچین امنیت هوایی این روش بسیار بالا است. همانطور که میدانید بسیار از کشتیها توسط دزدان دریایی در اقیانوسها ربوده میشوند. در این روش هیچکس نمیتواند به کالاهای شما آسیب بزند چرا که مرز هوایی مستقیما توسط دولت کنترل میشود.